Dresden week 1 - Reisverslag uit Dresden, Duitsland van Gillian Wal - WaarBenJij.nu Dresden week 1 - Reisverslag uit Dresden, Duitsland van Gillian Wal - WaarBenJij.nu

Dresden week 1

Blijf op de hoogte en volg Gillian

06 April 2014 | Duitsland, Dresden

Hallo lieve lezers in Nederland,

Vanaf deze week zal ik eenmaal per week een verslag schrijven over mijn gebeurtenissen in Dresden. De eerste week in mega stad Dresden zit er al weer op, dus vandaar mijn eerste update.

Op maandag 31 maart ben ik om 4 uur ‘s nachts samen met mijn ouders naar Dresden gereden. De autorit viel enorm mee en rond een uur of 10 bereikten we dan ook de Altstadt van Dresden. We zijn nadat we hadden ingecheckt in het hotel meteen de stad gaan verkennen. Ondanks dat Dresden natuurlijk veel te groot is om het in een keer allemaal te zien, had pap toch het tempo erop zitten, omdat hij toch graag wat wilde zien nu hij er was. Dresden is een mooie stad met heel veel oude gebouwen, maar ik was meer in mijn nopjes met de variatie van winkels en cafés. Ik moet oppassen, dat ik niet met een koffer vol kleren terug kom of 10 kilo dikker wordt van al die lekker restaurants hier.

Op dinsdag moesten we ergens in een gebouw zijn waar we ons huurverdrag konden ophalen. In dat gebouw kwam het besef dat het in Nederland op veel gebieden veel beter geregeld is. We moesten ons eerst op de onderverdieping aanmelden en daarna konden we een flink wat trappen op lopen omdat de lift kapot was. Boven moesten we onze borg betalen wat natuurlijk ook weer niet vanzelf ging. De eerste pas om te betalen werd niet herkend door het apparaat, waardoor betalen niet mogelijk was. Gelukkig hadden we er nog een bij ons, die wel gepakt werd, maar ons bewijs van betaling kon niet geprint worden, omdat de computer vast hing. Gelukkig was het probleem redelijk snel opgelost en konden we weer een paar trappen naar beneden rollen om daar eindelijk ons verdrag te tekenen. Eind goed al goed denkt men dan, maar helaas het was niet zo’n mijn dag. We zijn namelijk nadat we het contract ondertekend hadden meteen naar onze huismeester gegaan om onze sleutel op te halen, zodat we de woning konden betreden. Alleen mijn kamer bleek niet vrij te zijn, nee, er woonde nog een jongen genaamd Juan in, die ook nog onbereikbaar was en daar stond ik dan, met mijn spullen, kamerloos. Gelukkig kon ik mijn spullen tijdelijk op Sharon’s kamer plaatsen en om 6 uur kon ik eindelijk mijn kamer betreden.

Op woensdag wilden we in eerste instantie onze zaken regelen voor de universiteit, maar die waren op woensdag niet open ( wat zijn het toch luie mensen hier, haha). Sharon en ik hebben de tijd goed besteed en hebben boodschappen gedaan en een grote badkamerschoonmaak gehouden. Onze ganggenoten zullen ook wel gedacht hebben, wat zijn dat voor een idioten, wie maakt er nou een badkamer schoon? Wij dus, want geloof me, dat was hard nodig. Het ’s avonds zijn we met de klas (van Nederland) wezen uiteten om te proosten op de komende tijd hier in Dresden en hebben we geproost op Siri’s verjaardag.

Op donderdag hebben we een lange dag gehad, want we moesten alle zaken voor school regelen. We zijn op de universiteit geweest, die niet bestaat uit een gebouw, maar uit meerdere grote gebouwen. Het is daarom ook niet zo makkelijk om meteen alles te vinden daar, maar ik moet zeggen, we hebben het goed gedaan. We zijn ook in een Hörsaal geweest, die echt heel erg groot was en zou echt ideaal geweest zijn voor Annette ( Duits Lerares) om haar grammatica lessen te geven.

Op vrijdag konden we in eerste instantie lekker uitslapen, want onze tutor middag van de universiteit begon pas om half 2. Sharon en ik zijn wel wat eerder gegaan, zodat we een pasje voor de bibliotheek konden aanmaken en een kaart van de mensa(goedkoop restaurant voor studenten) konden ophalen. ’s Middags hebben we ons met de hulp van onze tutoren ingeschreven voor 4 lessen. Onze tutoren waren zeer enthousiast in het begeleiden van ons student en nodigden ons uit om ’s Avonds gezamenlijk wat te drinken in de Neustadt. Er bleek niet veel interessen voor te zijn voor te zijn, want het ’s Avonds waren alleen de Nederlanders en nog 2 andere aanwezig. Het was wel een gezellig avond!

Op zaterdag zijn wij als dames ( Sharon, Siri, Angela en ik) en Henk wezen shoppen in de Altstadt van Dresden. Shoppen in Dresden is erg gevaarlijk, want voor je het weet is je geld alweer op. Het ´s Avonds zijn Sharon en ik uitgenodigd geworden door een ganggenoot en zijn vrienden om ´Kakkerlakkensalat` te spelen. Zo hebben we ook weer nieuwe Duitse woorden geleerd. Zo is Ruit op het Duits Karo en Schoppen op het Duits Pik.

Op zondag hebben we lekker rustig aan gedaan en hebben we ons eerste wasje gedaan. Verder zullen we vandaag ook niet veel meer doen, want de stad zelf is op zondag uitgestorven. Wel zijn Angela en Siri net onverwachts op bezoek gekomen en hebben we gezamenlijk gezellig gekaart.

Tot volgende week!

  • 06 April 2014 - 17:44

    Chels:

    Nou gillian! Je vergeet je heimwee

  • 06 April 2014 - 18:00

    Marion:

    Mooi reisverslag !!!

  • 07 April 2014 - 07:07

    Mason:

    Hahaha "zaterdag zijn we als dames....... en Henk wezen shoppen". Verder leuk verslag hoor!

  • 07 April 2014 - 09:37

    Ferun:

    Gut, dass ihr alles geregelt bekommt und euch die Stadt gefällt.
    Habt ihr auch noch daran gedacht euren huurcontract für ERASMUS zu scannen und auf der Webseite zu plazieren?
    Hoffe, es bleibt so gemütlich und hoffe auch ihr lernt ein paar Deutsche kennen....

    Liebe Grüße an dich
    Ferun

  • 07 April 2014 - 11:17

    Janneke:

    Hey Gillian,

    Terugkomen met een koffer vol kleren is helemaal niet erg hoor hihi, daar zijn we vrouwen voor! :p
    Het is inderdaad zo te horen een stuk slechter geregeld dan hier allemaal, maar gelukkig kon je je spullen bij Sharon op de kamer kwijt tot jij er ook in kon :)
    Je verslag was leuk om te lezen
    Nou in ieder geval heel veel succes met de weg vinden in de grote gebouwen van de universiteit! en ik kijk er naar uit om jullie volgende verslagen te lezen ^^

    xxx Janneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gillian

Actief sinds 06 April 2014
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 3951

Voorgaande reizen:

01 April 2014 - 31 Juli 2014

Dresden

Landen bezocht: