Dresden week 9,10,11 en 12. - Reisverslag uit Dresden, Duitsland van Gillian Wal - WaarBenJij.nu Dresden week 9,10,11 en 12. - Reisverslag uit Dresden, Duitsland van Gillian Wal - WaarBenJij.nu

Dresden week 9,10,11 en 12.

Door: Gillian van der Wal

Blijf op de hoogte en volg Gillian

24 Juni 2014 | Duitsland, Dresden

Hallo lieve lezers in Nederland,

Zoals jullie gemerkt hebben of misschien ook niet loop ik een beetje achter met mijn blog. Daarom zal ik vandaag een samenvatting geven van de afgelopen vier weken. Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen, maar misschien is het leuk als ik even mededeel dat ik deze week mijn eerste 10 voor een presentatie heb weten binnen te halen.

Voor het vak neue Medien moest ik een presentatie houden over Web 2.0 en hoe je dit kan inzetten tijdens een les. De presentatie moest 20 tot 25 minuten duren, wat mij aan de ene kant wel een beetje zenuwachtig maakte, maar blijkbaar ging mijn presentatie goed en heb ik mijn eerste 10 gekregen.

Om een beetje meer contact te krijgen met de andere studenten hier in Dresden ben ik op een maandagavond samen met Sharon naar Cafe Lingua gegaan. Cafe Lingua is een organisatie die avondjes uit organiseert, zodat buitenlandse studenten, maar ook Duitse studenten contact kunnen leggen met andere studenten. Voor mijn Duits was deze avond niet zo bevorderend, want de meeste studenten die spraken alleen maar Engels. Voor het sociaal contact daarentegen was het wel heel erg goed, want ik heb met veel studenten gepraat uit verschillende Nationaliteiten. Zo leer je veel over andere culturen, maar die studenten ook weer over de cultuur in Nederland.

Ook bij de Sprachkurs worden de lessen per week leuker en is het sociale contact onderling hartstikke gezellig. Onze Sprachkurs tutoren vinden grammatica belangrijk, maar ze vinden het ook belangrijk dat we onderling veel communiceren. Dat was een goede reden voor ze om een middagje Bierstube te doen in plaats van les. Misschien denken mensen wel dat je dan niks leert als je gezellig een biertje aan het drinken ben, maar ik ben van mening dat ik mijn Duits veel meer verbeter wanneer ik met iemand aan het praten ben, dan wanneer ik in de les zinnen moet formuleren.

Wat natuurlijk ook voor een leuke sfeer zorgt hier in Dresden is het begin van het voetbal WK! Aangezien we hier denk ik de enige Nederlanders zijn ( met uitzondering van een oranje versierd raam van iemand hier) kijken de mensen je een beetje vreemd aan als je in je oranje kleding over straat loopt wanneer we het Nederlands elftal gaan aanmoedigen. Ik doe dan maar alsof mijn neus bloedt en loop strak vooruit met een lach op me gezicht door de stad. Overal in de stad is er wel public viewing en er is dan ook niks gezelliger om ergens in een club de wedstrijd te volgen. Om de Duitsers op mijn woongang even te laten weten wie er nu eigenlijk beter is, hebben Sharon en ik de keuken versierd met Nederlandse vlaggetjes en de oranjehamsters van de Albert Heijn (Hamsters, Hup Holland Hamsters!). Daar waren ze niet zo blij mee en dus hing er de volgende dag een Duitse vlag voor onze vlaggetjes. Om te laten zien dat ik toch respect voor ze heb, hangt er voor mijn raam de Nederlandse, maar ook de Duitse vlag. En om de sfeer helemaal optimaal te maken kijken we de komende wedstrijd van Duitsland met mijn ganggenoten in de keuken.

Dresden is natuurlijk een heel mooie stad, maar als je maar 2 uurtjes van Berlijn verwijderd bent, dan is het hartstikke zonde als je daar niet even langs gaat. Dat heb ik dan uiteraard ook gedaan. Samen met Angela en Claire hebben we voor 20 euro een dagtripje Berlijn kunnen doen. Het weer zat ons wel een beetje tegen, maar de sfeer was daardoor niet minder gezellig. We hebben in Berlijn toch zeker enkele kilootjes eraf gelopen, want we hebben alles lopend gedaan. We hebben een tocht gemaakt vanaf Alexanderplatz, naar Museuminsel en vervolgens naar de Brandenburger Tor, Reichstag, Siegessäule en weer terug. Ook was er een straat met kraampjes die we afgelopen zijn en hebben we een lekkere bowl gedronken.

Tenslotte ben ik tussendoor ook nog even naar huis geweest, zodat ik alvast mijn verjaardag met familie en vrienden kon vieren, aangezien ik op mijn verjaardag(morgen) in Dresden zit. Het was fijn om even thuis geweest te zijn, maar ik ben aan de andere kant ook blij dat ik nu nog 4 weekjes kan genieten van mijn super tijd hier in Dresden. In het begin zag ik heel erg tegen Dresden op, maar ik heb gemerkt dat als je de goede instelling hebt en je veel onderneemt tijdens je aanwezigheid hier, dat het verblijf hier een mooie ervaring is en zeker de moeite waard is geweest.

Liefs Gillian

  • 24 Juni 2014 - 12:32

    Janneke:

    Wauwie! Dat klinkt erg positief allemaal. Deze reis is dan niet alleen echt een levenservaring voor jou geweest, je hebt ook de duitse cultuur kunnen ervaren en je spraak met échte duitsers kunnen oefenen :P en ik vind het wel een beetje grappig dat je in oranje door duitsland loopt xD Geniet nog van je laatste paar weekjes!
    xxx

  • 24 Juni 2014 - 13:06

    Ferun:

    Na, da bin ich aber froh, dass du das Beste aus deiner Zeit machst und herzlichen Glückwunsch zu deiner 1, war sicher verdient...hab festgestellt, dass unsere Studenten wirklich besser präsentieren können. Ich glaube, dass lieg am ganzen System und vielleicht auch an der vielen Praxiserfahrung...aber doch eine 1 ist eine 1 ist eine 1....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gillian

Actief sinds 06 April 2014
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 3932

Voorgaande reizen:

01 April 2014 - 31 Juli 2014

Dresden

Landen bezocht: